http://www.youtube.com/watch?v=KcyS-nmgoz0
Foolproof society
Blbovzdorná společnost
Každý inteligentní systém se chová tak aby zachoval sám sebe. Zvířata a možná i rostliny to mají v genech. A je zde otázka : má lidská společnost někde, například v memech, v ústavě, v deklaraci, smlouvách atd. zachycen požadavek a následně pravidla umožňující svoje zachování - oneselfpreservativ? Některé požadavky sebezachování společnosti jsou vyjádřeny v ekologii, ve filozofii a jinde. Z požadavku sebezachování plyne také požadavek blbovzdornosti systému. Znamená to například to, že by neměly být schvalovány zákony, které mohou zničit společnost, sociální skupiny, jednotlivé občany. A když už se tak stane tak by měl být vymyšlen systém, který by žádal aby se sebezničující pravidla vztahovala jen na ty kdo je chtějí používat a současně aby byla dána možnost bez sankcí ta pravidla nepoužívat. Například někdo je toho názoru, že státu se nemají platit daně. Silnice, železnice, dopravu atd. údajně vyřeší trh a podnikatelé. Než by politické strany ztrácely voliče jejich ochranou před jejich vlastní blbostí měli by každému umožnit realizovat se jako idiot.V dnešní době přece není nemožné dokázat stanovit poplatek, nebo vyčíslit náklady za užívání železnice, silnice atd. těm kdo nechtějí jejich existenci financovat prostřednictvím daní. Podobně by to mohlo být s tzv. důchodovou reformou a dalšími populárními nesmysly. Jednoduše napsáno proč by se zákony, které chce vládnoucí skupina měly vždy a beze zbytku vztahovat i na opozici a nevládnoucí skupiny? Podle mě je možné aby řada zákonů a možností vyplývajících ze zákonů platila pro obě skupiny podle jejich požadavků. Nemusí se vždy jednat o kompromis nevyhovující nikomu. Zkrátka žádám sebezachovávající ( oneselfpreserved ) se společnost, která je blbovzdorná.
Doporučuji číst s krátkými pauzami mezi větami
Debilsko 2100
Japonské miniatury
Pan Makojakopako má dnes 80 let. Pan Makojakopako pracuje v továrně na čištění peněz. Makojakopako je jeho zaměstnanecké jméno v tomto zaměstnání. Pan Makojakopako se česky jmenuje Jan Novák. Pan Makojakopako má dnes významný den. Jde do předčasného důchodu. Továrnu kde pracuje tak mohou konečně zavřít. Její provoz se přes všechny dotace již dlouho nevyplácí. Pan Makojakopako dnes dostal významný dárek od vedení firmy. Může se v polední pauze podívat na svůj oblíbený potok na monitoru ředitele. Pan Makojakopako se před mnoha lety pružně přizpůsobil novým majitelům továrny kde pracoval a stal se Japoncem. A jako Japonec chtěl žít v souladu s přírodou. Proto v přestávkách na jídlo při konzumaci stravy sledoval náhodně generovaný malý vodní tok na monitoru svého počítače. Nyní se může na tento tok podívat na monitoru pana ředitele. V kanceláři ředitele byla umístěna kamera a pomocí internetu byl obraz z monitoru pana ředitele přenesen do počítače pana Makojakopako. Pan Makojakopako od svého narození neopustil továrnu ani své pracovní místo. Po skončení své ranní směny, zde začíná svou odpolední směnu a následně také večerní. Pan Makojakopako dovede pomocí prášků pracovat také během spaní. Pan Makojakopako ví, že i když pracuje o víkendech, svátcích a zkrátka nepřetržitě, přesto náklady na jeho pracovní místo jsou větší než zisk z jeho práce. Pan Makojakopako proto sepsal hypotéku, kterou zatížil své děti, jejich děti, děti jejich dětí a tak dále až na sto let. Z této hypotéky se ty náklady zaplatí. Manželka pana Makojakopako pracuje jako dozorce v koncentračním táboře pro roboty. Je jí 90 let. S panem Makojakopakem se nikdy nesetkala. Oplodněna byla inseminací biologickým materiálem pana Makojakopako pomocí inseminátora. Pan Makojakopako děkuje panu řediteli za možnost pracovat v jeho továrně a děkuje také za možnost pracovat jako důchodce do doby své zítřejší ranní eutanazie. Využitím eutanazie ušetří pan Makojakopako náklady na placení důchodu svému zaměstnavateli, politickým stranám a vládě. Eutanazie bude provedena na náklady příbuzných pana Makojakopaka. Proběhne první vteřinu po půlnoci. Panu Makojakopaku tak vznikne jen malý dluh na nezaplaceném důchodu, který bude povinen zaplatit jeho zaměstnavateli, politickým stranám a vládě jeho dědic. Pan Makojakopako dále děkuje mnoha úklony svému zaměstnavateli za to, že mu umožnil prožít užitečný a příkladný život.
Doporučuji číst s krátkými pauzami mezi větami
Debilsko 2100
Japonské miniatury
Pan Makojakopako má dnes 80 let. Pan Makojakopako pracuje v továrně na čištění peněz. Makojakopako je jeho zaměstnanecké jméno v tomto zaměstnání. Pan Makojakopako se česky jmenuje Jan Novák. Pan Makojakopako má dnes významný den. Jde do předčasného důchodu. Továrnu kde pracuje tak mohou konečně zavřít. Její provoz se přes všechny dotace již dlouho nevyplácí. Pan Makojakopako dnes dostal významný dárek od vedení firmy. Může se v polední pauze podívat na svůj oblíbený potok na monitoru ředitele. Pan Makojakopako se před mnoha lety pružně přizpůsobil novým majitelům továrny kde pracoval a stal se Japoncem. A jako Japonec chtěl žít v souladu s přírodou. Proto v přestávkách na jídlo při konzumaci stravy sledoval náhodně generovaný malý vodní tok na monitoru svého počítače. Nyní se může na tento tok podívat na monitoru pana ředitele. V kanceláři ředitele byla umístěna kamera a pomocí internetu byl obraz z monitoru pana ředitele přenesen do počítače pana Makojakopako. Pan Makojakopako od svého narození neopustil továrnu ani své pracovní místo. Po skončení své ranní směny, zde začíná svou odpolední směnu a následně také večerní. Pan Makojakopako dovede pomocí prášků pracovat také během spaní. Pan Makojakopako ví, že i když pracuje o víkendech, svátcích a zkrátka nepřetržitě, přesto náklady na jeho pracovní místo jsou větší než zisk z jeho práce. Pan Makojakopako proto sepsal hypotéku, kterou zatížil své děti, jejich děti, děti jejich dětí a tak dále až na sto let. Z této hypotéky se ty náklady zaplatí. Manželka pana Makojakopako pracuje jako dozorce v koncentračním táboře pro roboty. Je jí 90 let. S panem Makojakopakem se nikdy nesetkala. Oplodněna byla inseminací biologickým materiálem pana Makojakopako pomocí inseminátora. Pan Makojakopako děkuje panu řediteli za možnost pracovat v jeho továrně a děkuje také za možnost pracovat jako důchodce do doby své zítřejší ranní eutanazie. Využitím eutanazie ušetří pan Makojakopako náklady na placení důchodu svému zaměstnavateli, politickým stranám a vládě. Eutanazie bude provedena na náklady příbuzných pana Makojakopaka. Proběhne první vteřinu po půlnoci. Panu Makojakopaku tak vznikne jen malý dluh na nezaplaceném důchodu, který bude povinen zaplatit jeho zaměstnavateli, politickým stranám a vládě jeho dědic. Pan Makojakopako dále děkuje mnoha úklony svému zaměstnavateli za to, že mu umožnil prožít užitečný a příkladný život.
Slepý harmonikář a slepá spravedlnost
Zamyšlení nad osudy jedné neznámé osobnosti, pojednané ve stylu jeho tvorby a názorů.
Tou osobností je slepý harmonikář Hans Josef Boda.
Hans Josef Boda, ( 1885 Vídeň - 2002 Vídeň ). Zemřel symbolicky při návštěvě vily Hermes založené v roce 1885
- vily císařovny Sissy na okraji Vídně, u sochy Hermes der Wächter - strážce. Ač nikdy nechodil do školy
rozhovory s lidmi nabyl rozsáhlého všeobecného přehledu. Studenti před zkouškami se jím nechávali vyzkoušet.
Na adresu jejich učitelů říkal : známe z francouzštiny termín "idiot savant" (česky učený idiot), označující osoby s mentálním deficitem,
ale se současným vysokým, avšak jednostranně zaměřeným nadáním. Zpravidla jde o mimořádnou mechanickou paměť,
zapamatování si zdánlivě neomezeného množství údajů, výjimečnou schopnost numerických operací (zejména sčítání)
či malování. Součástí symptomatiky je zpravidla sebepřeceňování a nedostatek kritického myšlení a zařazování vědomostí
do širších souvislostí ( rysy podobné některým poruchám autistického spektra ). Velkou část svého života žil ve Vyškově.
Jeho předek byl Boda lokátor z Hameln. Jeho pravnukem byl Josef Bouda.Hrál u splavu ( kdysi splav, později rekvalifikován na jez )
ve Smetanových sadech mladým dvojicím. Zejména o dvojím mordu v Dědicích a podílu armády na ní.Dále
O dvojí vraždě v české renesanční šlechtě, Dám dělovou ránu, Trezor - o návštěvě leciána ve Vyškově
na náměstí atd. Mohli jste od něj slyšet také převzatou tvorbu.Například tento text Edy Bossera,
( 1798 Kragujevac - 1903 Gmunden,pohřben v klášteře na ostrově na jezeře Traumsee, v roce 1851
jeho první žena v Kragujevaci pracovala ve zbrojní továrně, z kteréhož příjmu mu posílala alimenty do Čech,
partnerským městem je město Springfield v USA, odkud pochází HJS, autor tohoto textu navštívil zmíněný klášter v roce 1999
u příležitosti úplného zatmění Slunce pořádaného městskou radou ) napsaný v městském parku u gymnázia :
růžová sakura v městském parku
dvě kytice žlutých pampelišek v řece
přišel jsem pozdě na oslavu Hanami
smýt musím před těmi co říkají hana mi
na plese setkám se se dvěma Hanami
HJB měl velmi kladný vztah k přírodě a proto pořádal v letech 1904-1914 v Městském parku oslavu Hanami.
Hanami je japonský festival a svátek.Odehrává se koncem března a začátkem dubna v době,kdy začínají kvést třešně.
Podstatou svátku je těšit se z pohledu na rozkvetlé sakury (třešně), nebo méně často ume (švestky).
Jedná se o velmi oblíbený svátek, jenž se slaví v celém Japonsku. Lidé se navzájem navštěvují a setkávají se se svými přáteli
či s rodinnými příslušníky v parcích. V parku se konají oslavy, lidé zpívají, jedí různá jídla a vypráví si historky.
Během oslav se pojídají tradiční japonská jídla, někteří lidé pijí i rýžové víno saké. Třešně rostly v zahradě
dnes již nestojícího Německého domu, která tvořila hranici Městského parku. Rostly i v zahradě dnes již také
nestojícího domu naproti.V dnešní době kvetou sakury naproti KKD. ED beiku napsal na oslavu Sakury
( 1889 Vyškov - 2012 Vyškov ) v městském parku u gymnázia a na připomenutí toku potoku Hanse Bacha ve Smetanových sadech,kde měl
v té době zvláštní atmosféru,což je vidět na dobových fotografiích a obrazech.Potok HansBach je někdy lidově zván řeka Haná,
ale na první pohled vidíme, že řeka to není. Je to potok, který dostal své jméno po kraji Haná jehož okrajovou částí protéká.
V mužském tvaru je to Hans. Řeka Haná teče až v nedalekých Ivanovicích na Hané. Rod Bosserů se, ale proslavil
také jinou svou tvůrčí vlastností. Na jejím základě se stal ústředním pojmem teorie bossingu.V literatuře se
píše následující : Bosser se snaží snížit vaše pracovní sebevědomí, vyvolat ve vás pocit, že jste k ničemu, donutit vás dělat chyby,
aby měl důvod na vás útočit. Text o Sakuře pro dnešní dobu zachránil z pozůstalosti Eda Bosser,pravnuk EB, datum narození nesdělil
a datum úmrtí také bohužel neznáme - sdělili jeho posluchači, oblíbený současný Vyškovský streetperformer.
Člen vagonrevue. Ve svých textech často reflektuje tvorbu EB. Svá vystoupení situuje na schody naproti průtahu, odkud pokračuje
k lavičkám, které jsou umístěné ve zbytcích městského parku u gymnázia, jehož výuku tak narušuje.
Má to výhodu, že v hodinách věnovaných místním umělcům, není třeba chodit daleko pro příklady, stačí otevřít
okno, nebo se z něj podívat. Je častým hostem pouti ke kaluži Žumpa v Drnovicích pořádané o.s.Drnka. Pracuje v KKD.
V parku před gymnáziem cvičí quigung. Vždy na Mezinárodní den nevidomých 13. 11. , a také na Světový den zraku
a Mezinárodní den bílé hole, pokládá květiny k místu kde stávala původní lavička, na které sedával HJB.
Mezinárodní den nevidomých je věnován na památku výročí úmrtí zakladatele první školy pro nevidomé
Valentina Haüy (1745-1822). Sedě jednou v parku před gymnáziem napsal následující text,který je
hodně podobný textům jeho prapředka :
Eda Bösser
BEIKU:
kos na větvi na jabloni
člověk v krčmě na pivoni
člověk se od něj zase až tak neliší
kos člověku je mnohdy takřka nejbližší
pták poletuje z větvy na větvičku
a člověk hasí z krčmy na krčmičku
Studenti gymnázia na Edu tvořícího v parku často volají :
to mě poser - Eda Boser
Park před gymnáziem je zřejmě hodně fotogenický neboť se v něm fotili pacienti vojenské nemocnice umístěné v budově gymnázia
za první světové války, fotí se v něm studenti gymnázia, fotí se v něm členové o.s. Zelený Vyškov pro noviny.
V parku často sedí místní malíři a malují kostel, gymnázium a další historické budovy v jeho okolí. Podobně činí místni fotografové.
Studenti zde také často sedí a kouří, protože ve třídách to nejde. Z nařízení EU máme nekuřácké třídy.
Oni přitom kouří proto, protože se potřebují soustředit na výuku. O to aby se jim dobře kouřilo se postaral Vyškovský okrašlovací spolek
založený v roce 1909. V době založení byli jeho členy ředitel vyškovského gymnázia, advokáti,ředitelé ostatních vyškovských škol,
odborní učitelé, městský zahradník a v neposlední řadě komunální politici. Stromy, které vysadili v parku před gymnáziem jsou tak
dodnes připomínkou funkcí a lidí v nich. Stromky na výsadbu dodal a nechal si zaplatit školkař Jaromír Zrzavý
z Okrouhlice 61 u Čáslavi, strýc malíře Jana Zrzavého, což zjistil při práci na svém rodokmenu jejich významný příbuzný.
Již na podzim roku 1937 navštívil Dr. Hermann Zerzawy z Vídně ČSR, tzv. první republiku. Kromě jiných míst
navštívil také Okrouhlici, která je rodištěm malíře Jana Zrzavého ( narodil se v rodině ředitele školy),
a v ní žijící dvě rodiny Zrzavých : rodinu zahradníka Jaromíra Zrzavého, majitele ovocných školek,
a rodinu Ing. Zdeňka Zrzavého, majitele vodní elektrárny na Sázavě. Malíř Zrzavý dovezl se svým strýcem
stromy na výsadbu do Vyškova a sám také jeden zasadil.Výsadby se zúčastnil také HJB společně s HHJ.
I když podle tvrzení současných rodinných příslušníků se podílel hlavně hraním než výsadbou.
HJB se podílel hraním také na výsadbě Lípy svobody před gymnáziem. Ta, ale překážela neznámým
vandalům a tak záhy došlo k restituci jejího vysazení. O hraní Slepého harmonikáře ve Smetanových sadech
psaly také dobové Vyškovské noviny, že hraje šťastnějším mileneckým dvojicím. Bydlel v té době v útulku na Újezdu
ohraničujícím park naproti gymnázia. Hned vedle gymnázia byla klášterní škola. Zdejší chovanky
ho často ve tmě navštěvovaly na jeho lavičce. Zachoval se z té doby pocházející místní název parku před gymnáziem -
Klášterní honitba. Zřejmě proto, že jeptišky byly často viděny jak honí harmonikáře běžícího s párkem v ruce parkem a uhání ho
o zahrání na flétnu, což byl další nástroj, který ovládal. Hrál také na výstavách, které se odehrávaly ve Vyškově.
Tyto výstavy probíhaly v prostorách základní školy Nádražní 4, na prostranství mezi ní a kostelem,
navazujícím parkem mezi kostelem a gymnáziem, v prostorách gymnázia a kláštera vedle gymnázia. Nejslavnější z nich
byly : Hospodářsko-průmyslová a národopisná výstava ve Vyškově 1902, Včelařská výstava v roce 1902
a výstava v roce 1899. O těchto výstavách se psalo v dobovém tisku a jsou dodnes historií připomínány
jako významné akce svého druhu. Na výstavě v roce 1902 hrál v dřevěném pavilonu, který byl po jejím skončení přemístěn
do Smetanových sadů pod názvem hudební pavilon. Když pršelo nebo také jindy hrával Slepý harmonikář
v tomto hudebním pavilonu, který byl vandaly v 70. letech dvacátého století zničen a následně nahrazen na
stejném místě dnešní nevkusnou stavbou. Pamětníci vzpomínali,že nejradši hrál cyklistům na vysokých kolech.
To proto, že když změnil rytmus, tak ti co se jízdu na kole teprve učili nebo se zaposlouchali do melodie a často též textu vybočili
ze své dráhy a to často mělo následky. Jeden z jeho textů je znám jako proroctví harmonikáře :
až zmizí poslední strom z parku u gymnázia, tak zanikne gymnázium, klášter, kostel, fara a další budovy v okolí.
Že by na tom mohlo něco být dokazují historické události. Vždy když nějaký strom z parku a přilehlých zelených ploch zmizel,
zmizela také některá z nemovitostí v parku a okolí : benzinka, hospoda Bána Polácha, knihkupectví, LŠU atd.
Když nehrál tak se bavil tím, že sázel stromy v parku mezi bývalou střelnicí a gymnáziem. Odkrokoval si místo a ryl do země.
Byl neoficiálním členem okrašlovacího spolku ve Vyškově. Zúčastnil se také výsadby stromů ve Stromořadní ulici - dnešní Nezdvořákově
a ve Smetanových sadech.Též pomáhal při sázení stromů v zámecké zahradě. Sedával na lavičce v parku mezi gymnáziem
a kostelem. Klement Gottwald s ním na jeho lavičce odpočíval po náročné školní výuce ve škole leninova 4, později
Nádražní 4 a dnes KKD a vykládal mu o mravencích a mraveništích. HJB tehdy zhudebnil báseň EB o mravencích :
mravencům je na lešení venku mokro zima dali by si sklenku
KG obdivoval jejich kolektivismus, kterým se snažil nakazit také Ondřeje Sekoru, který v parku odpočíval pro změnu po náročné gymnaziální výuce,
které šéfoval pan Teplý, ředitel. Ondřej Sekora zakladatel ragby ve Vyškově byl,ale individualista a proto jako odpověď na jejich
spory napsal individualistického Ferdu mravence, který je takovým malým českým Robinsonem, ovládajícím práce všeho druhu.
Kléma si mu také stěžoval na své příbuzné Gottwaldy v Bučovicích,kteří ničili zeleň v parku Kalvárie v Bučovicích a dostali
se tak i do místního tisku. A následně i do současné literatury pojednávající o Okrašlovacích spolcích na Vyškovsku.
HJB informace dodávané Božím lesem zakomponovával do svých zhudebněných textů a následně často čelil jejich soudnímu projednávání.
Když si soudruh Klement dostatečně odpočinul vydal se parkem do Smetanových sadů, kde pokračoval
stezkou KG do rodného domku KG, který v té době vlastnil nejmenovaný sedlák. Na lavičkách v parku sedával také
Joža Uprka v době když maloval obraz pro zdejší kostel. Joža Uprka namaloval obraz, kde použil postavy a obličeje tří našich aktérů
( Hans Josef Boda, Hana Hamelová Janková, Josef Jan Hanák - dnes již víme, že Josef Hanák měl druhé jméno Jan,
jeho nevlastní sestra se na paměť kraje kde se narodila jmenovala Jana Hana Hanáková, byla inspirací
pro postavu Hany Hanákové v románu Glasraum ). Obraz byl za války poškozen a zachoval se z něj pouze výřez,
který dnes visí v kostele ve Vyškově napravo od oltáře. Lidé v kostele často tvrdí, že neví kde dotyčný
obraz visí.Jejich odpověď zřejmě závisí na tom zda věří pověsti, která praví, že kdo na obraz pohlédne do roka zchudne.
Pověst, ale neupřesňuje zda zmenší svou konfekční velikost, nebo velikost konta.Během svého pobytu
ve Vídni se o slepém harmonikáři ve Vyškově dozvěděl také Otto Planetta. Pověst o něm se k císařskému dvoru dostala prostřednictvím
cukrářské firmy pana Jánského z Vyškova, která dodávala na dvůr Františka Josefa prvního své výrobky.Při jedné své
návštěvě Vyškova vyhledal OP slavného harmonikáře a dal mu na pivo. Na lavičce s ním občas seděl také spisovatel
Otakar Bystřina, který byl právníkem. Právě JuDr. Ferdinand Dostál, který se skrýval pod výše uvedeným jménem HJB v jeho
soudních sporech zastupoval. A že jich bylo. V jedné další části textu si o tom nejslavnějším z nich něco povíme.
Na tomto místě si připomeneme jeden z těch prvních a charakteristických. HJB navštěvovali na jeho lavičce
v parku před gymnáziem prakticky všichni občané a návštěvníci Vyškova. Také ho informovali téměř
o všem co se kde dělo a nedělo. Některé získané informace potom zhudebnil a veřejně šířil.
Někdy se při tom dopustil trestného činu pomluvy jak jednou opět u soudu v roce 1901 argumentoval řezník
Alois Vyškovský, kterému pomluvil nejprve párek a následně manželku. Žalobu stáhl na přímluvu HHJ.
Od té doby často kupovala u pana Aloise dvakrát párek s křenem a pletánku. Jednou pro sebe a jednou pro HJB.
Po společné konzumaci navštěvovali hospodu Bána Polácha na kraji parku. Na celou kauzu se uchovala
upomínka v podobě obrazu drožky tažené koňmi. Tímto kočárem se tehdy nechal dovézt k soudu. Obraz zachycující
kočár jedoucí po ulici Nádražní visí dodnes v restauraci Kojál. HHJ celým jménem se jmenovala Hana Hamelová Janková,1881 Vídeň - 1990 Vídeň.
Prateta na Vyškovsku velmi známého Jaroslava Hanáka narozeného ve 20. letech 20. století v Brankovicích.
Otcem Jaroslava byl Alois Hanák (nar. kolem r. 1900), obuvník v Brankovicích u Vyškova a spolupracovník partyzánských
skupin Volga, Haná a Vltava. Jeho příbuzní se schází v květnu u pomníku U Partyzána v areálu hájenky Zlatý jelen ve Ždánickém lese.
Jejím příbuzným byl také Rudolf Hanák zastřelený leciánem ve Slavkově a Petr Hanák, který ho odchytil.
Také ona velkou část svého života žila ve Vyškově. GF HJB. V té době bydlela s rodiči v chudobinci na Špitálce.
Původkyně jeho oslepnutí. Stalo se to v bývalém hradebním příkopu, který byl v té době používán německou střelnicí.Střelníci se zahřívali u ohně
a HHJ honící HJB zakopla a při pádu vychýlila z rovnováhy HJB,který následkem pádu do ohně utrpěl nevratné poškození zraku.
Celá událost byla soudně projednávána a hledal se viník. Nejprve kdo zanedbal dozor nad dětmi a později zda ostrostřelci
rozdělali oheň oprávněně. To jest zda nehořel příliš blízko obytným domům a neporušili tak nařízení Josefa II,
týkající se používání ohně ve městech, které mělo zamezit požárům domů. Okolo střelnice v parku před gymnáziem
probíhalo několik soudních projednávání. Jedno z nich vstoupilo do historické literatury. Týkalo se toho, že kulka z pušky dolétla
až na Špitálku a zavrtala se do dveří. I tohoto soudního projednávání se zúčastnil byť nepřímo HJB. Farář Škorpík
z kostela vedle parku argumentoval v dopisu adresovaném císařské kanceláři ve Vídni tím, že v parku, kde střílí ostrostřelci
si hrají děti a jmenoval jako příklad HJB již jednou ostrostřelci poškozeného tím, že nezajistili aby se v prostoru kde probíhají
střelby nezdržovali jiné osoby. Nakonec v roce 1889 byla založena střelnice ve Smetanových sadech. Vnukem HHJ
byl obuvník pan Janek. Byla také první milenkou Josefa Hanáka o kterém vypráví film Vyškov v proměnách času.
Jejich společným dílem byl nemanželský syn - Josef Hanák autobusák ve Vyškově. Když bydlela u svého vnuka obuvníka Janka
věnovala se vášnivě fotografii. Často fotila interiér Špitální kaple svaté Anny.Seznámila básnířku Boženu Fmárju Věrnou
s Hansem Josefem Bodou.Od té doby si mohli obyvatelé Vyškova částečně oddechnout. BFM trávila většinu svého času s HJB a předávala mu
své stížnosti na umělecké nepochopení. Stresová zátěž občanů a návštěvníků Vyškova tím o mnoho klesla.
BFM si dopisovala s řadou uměleckých celebrit a tak seznámila HJB také se spisovately Demlem, který působil jako
farář v Kučerově, Jirotkou,který byl důstojníkem ve Vyškově a Troskou, který zde pobýval v mládí. Deml,Jirotka a Troska si oblíbili městský park
a často navštěvovali HJB buď v útulku nebo na jeho lavičce v parku. Zde je také zdravil při svých návštěvách Vyškova Jan Podveský.
V té době také HJB opět čelil soudnímu projednávání své tvorby.Bylo to za zhudebnění a zpěv následujícího textu :
na vršku stojí dub
stojí si na vršku hezkém
sednul si pod něj hňup
nechal se usmažit bleskem
I když nevíme dodnes kdo byl tím hňupem, přihlásilo se jich několik a jeden z nich žádal roku 1924 satisfakci u soudu ve Vyškově.
JUDr. Ferdinand Dostál zastupující HJB během soudního stání prohlásil, že tím hňupem je on sám
a soud tímto prohlášením skončil. HJB mu za odměnu pověděl příběh z jedné formanské hospody ve Vyškově,
který Březina zpracoval v povídce Stréček Mizerák a zveřejnil v knize Súchovská republika. Protože dnes
již zmíněná hospoda neexistuje, nebude následující informace reklamou, hospodou byla slavná hospoda V Prdeli,
kam chodil také Josef Hanák, HHJ a místní prostitutky. Bylo to také detašované pracoviště prostitutky
Věry Hamelové ( 1914 Halič - 2014 Vídeň ) - nevlastní sestry HHJ, byla také dá se říct rezervní
milenka HJB. V roce 1968 odjela se svým manželem, dětmi, bratrem, další sestrou, s HHJ a HJB k příbuzným do Vídně.
Předtím se ještě naposled prošli po posraným řádku vedoucím kolem gymnázia.Rozloučili se také se
členy sdružení Kluci z Posranýho řádku, které sdružuje obyvatele domů stojících podél Posranýho řádku.
Sdružení se schází dodnes jednou měsíčně ve čtvrtek. Cesta v parku u gymnázia se nazývala posraný řádek.
Bylo to z toho důvodu, že zde vedla cesta od vlakového nádraží na dobytčí trh na konci parku. Cesta byla posraná od dobytka
a proto Posraný řádek. Těsně kolem gymnázia vedla již dávno před rokem 1910 oboustranná lipová alej ( na fotkách cca z r. 1900
jsou dle názoru Dr. Mikulky asi 10-leté stromy, čerpáno z emailu Dr.Novotnému ), Byly vysazeny postupně v 90. letech 19. století,
kdy měli správu Vyškova dosud v rukou Němci. Jeden strom si zde na paměť narození svého strýce Josefa Hanáka
vysadil v roce 1899 také Hans Hanak.Vodiči vedoucí dobytek touto alejí se často dávali do řeči s HJB, pomlouvali konkurenci a chválili to své.
To bylo také příčinou největšího soudního sporu HJB. HJB jejich tvrzení tak jako vždy zhudebnil a veřejně produkoval
své autorské dílo. To se ovšem nelíbilo některým postiženým a žalovali ho pro ušlý zisk. Žalovali ho v průběhu let několikrát.
Někdy neúspěšně, ale častěji úspěšně. HJB si z toho nikdy nic nedělal. Jednak za něj pokutu vždy někdo z úspěšných obchodníků
zaplatil, jednak za zpěv ceníků a zhodnocení kvality dostával od posluchačů nějakou almužnu. V roce 1938 to přestalo
obchodníky a soudy bavit a začalo se soudit důkladně. Ke všem problémům byla v roce 1940 jeho hudební produkce zakázána.
Vzpomínal, že jeho posledním posluchačem v parku byl jedenácterák Daněk z Drnovic. To mu bylo 55 let a musel tak nadále
vystačit pouze s příjmy svých rodičů. A to ještě ne se všemi. Odstěhovali se tenkrát všichni na venkov v okolí Bučovic.
Do Vyškova se vrátil krátce až v roce 1950. Jeho rodiče měli v roce 1945 již 79 let a dobrovolně se přihlásili
do odsunu obyvatel z německého jazykového ostrůvku na Vyškovsku. Poté žil nějakou dobu u příbuzných
na Slovensku. Ještě před tím žil krátce u vzdálených příbuzných v Polsku. Jenže po válce bylo takové hnutí každý do svého státu.
V roce 1958 se stal obyvatelem ústavu v Nových Hvězdlicích. Občas krátce navštěvoval Vyškov, kde rád rozmlouval zejména s Pepou Losařem.
Soud z roku 1938 se táhl až do roku 1970, kdy byla žaloba pro zmatečnost zamítnuta.Ve státním okresním archivu
ve Slavkově U Brna se zachovala část spisu. Soud se táhl tak dlouho z řady důvodů. Nebylo možné předvolat svědky obžaloby, protože ti přijížděli
do Vyškova na trh s dobytkem vlakem i zdaleka. Poškození dlouho nedokázali vyčíslit škodu. Také byl problém předvolat svědky obhajoby
a nakonec i samotného HJB. Do toho zasáhla válka,protektorát, poválečné zmatky, stěhování lidí, únor 1948,
spis putoval po odvoláních od soudu k soudu, měnili se advokáti,soudci,ti všichni se museli seznámit se spisem,
řada účastníků mezitím zemřela, přestěhovala se do jiných států nebo byla nezvěstná. Do toho se měnili zákony
a spis nakonec ležel bez dalších úkonů někde v kanceláři a čekalo se,že vše vyřeší čas. Podrobnosti ze spisu se nedají zjistit,
protože nejenže se některé důležité listiny ztratily,do spisu také nelze nahlédnout z důvodu ochrany osobních údajů.
V soukromém držení jsou pouze některé listiny v majetku rodin v textu zmíněných osob. Zbývá dodat proč je v nadpisu
uvedeno slepá spravedlnost. Je to proto, že v jeho případě byla spravedlnost skutečně slepá, soudy zbytečně neodsuzovaly
osudem postiženého spoluobčana, to znamená nestranná. HJB se i ve vysokém věku zajímal o ochranu přírody a o dění ve své vlasti.
Když ho ve Vídni na počátu roku 2000 navštívili příbuzní z ČR zahrál jim zhudebněnou báseň pana Daňka
z knihy "Vždyt vzpomínky jsou cesty života".
"Les, ten lécí nervy i plíce, kol dokola jsou smrky a borovice."
"U cesty v nízkém smrcí
kovový šrot tam trcí,
textil, nádobí, dverní kliky,
odrezky vodicu od elektriky."
"Do vune prírody se mísí
zápach skládek, ráj to krysí,
proto všichni mejme snahu
nenarušit prírody rovnováhu!"
Čtenáře by také možná mohlo zajímat co slepý harmonikář říkal na český a nejen český občanský ideál.
Vyjádřil se k němu ve Vídni počátkem 90.let v rozhovoru s pravnukem ED :
Slovo idiot je odvozené z řeckého idiotes, které má význam osoba bez odborných schopností či zvláštní.
Původně bylo používáno v městských státech antického Řecka k označení lidí starajících se jen
o vlastní zájmy a ignorující potřeby komunity.
http://www.vagonrevue.cz/news/eda-bosser-mravenci-nizkolatkova-poezie-/
http://www.vagonrevue.cz/news/eda-bosser-dub-nizkolatkova-poezie-/
https://www.facebook.com/eda.bosser/posts/765853486767889?stream_ref=10
Mikulka, Klvač,"Okrašlovati a povznášeti
- vybrané kapitoly z dějin okrašlovacích
spolků na Vyškovsku" (in: Vyškovský
sborník 5, Slavkov u Brna 2006, s. 95-116).
http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=7454
http://www.humanart.cz/literatura-83078-cukrovarsky-hajek-a-chram-konzumu.html
http://www.humanart.cz/literatura-84424-slepy-harmonikar-a-slepa-spravedlnost.html
Crowdsourcing a demokracie
Commte pracoval s tím, že společnost můžeme považovat za živý organismus.Tarde tvrdil, že prostředky ovlivňování davu působí tak, že klesá osobní příjem informací. Je mnoho metod ovlivňování společnosti. Ovlivňuje se veřejné mínění, nákupní politické a jiné preference. A také mnohé další. První metody byly vynalezeny již na začátku lidské společnosti. Stavěly se megalitické stavby aby se soukmenovci nenudili a nevymýšleli revoluce.Vytvářely se náboženské rituály a jiné. Metody se postupně vyvíjely. Jednou z metod je hra na demokracii.
Mnoho lidí spojuje demokracii - teoretickou vládu většiny s pojmy, které s ní přímo nesouvisí. Například se svobodou, svobodami, ekonomickou prosperitou, humanismem atd. Skutečná vláda většiny může velice silně omezovat osobní svobody jednotlivců, naproti tomu jiné režimy, včetně autokracie, mohou znamenat pro občany stejnou nebo větší míru svobody, než jaké je dnes. Tocqueville hovoří o demokracii i tam, kde si lid zvolí jen svého nového pána. Tocqueville – demokracie je tyranie většiny = rozhoduje hloupá většina, nikdy nemá pravdu. Demokracie nemusí být ekonomicky úspěšnější. Už vůbec demokracie a trh neznamenají výběr toho nejlepšího. Demokracie a trh jsou dnes vzájemně spojovány. Odkazuje se přitom často na Darwina a jeho přírodní výběr údajně toho nejlepšího. Zaměňují se přitom dojmy a pojmy. Přírodní výběr zajišťuje výběr toho kdo se nejlépe přizpůsobil stávajícím podmínkám. Proto také v dnešní době je mezi politiky, manažery a podnikateli větší procento psychopatů než mezi běžnou populací.Ke stejným výsledkům se dojde zkoumá – li se mezi politiky, manažery a podnikateli výskyt charakteristik nájemných vrahů. Proto se také v dnešní době stává závažnou kriminalita bílých límečků, která způsobuje větší škody než kriminalita zbytku populace.
Platon, Sokrates, Aristoteles ti všichni a mnozí další odmítali demokracii. S demokracií se každý seznamuje od mládí. Zcela jistě se každý setkal s nějakou pohádkou, kde loupežníci demokraticky hlasovali o rozdělení kořisti, demokraticky volili svého šéfa atd. Demokratické rozhodování bylo také v počátcích organizace Cosa Nostra.Demokracie znamená vládu lidu. Vláda lidu se realizuje prostřednictvím řady mechanismů. Například voleb.Volby jsou soutěž názorů.Už to je důkazem toho, že slušný, inteligentní, duševně normální člověk nemůže být demokrat. Jestliže vnímám realitu tak se rozhoduji na základě faktů.Nikdo normální se nerozhoduje například při řízení auta na základě svého názoru, nebo na základě demokratického hlasování pasažérů o tom jak točit volantem.Rozhodovat se na základě názorů znamená nerozhodovat se na základě reality. Vzpomeňme si například jak lidé, kteří nic neví o elektrárnách mají názor na výstavbu nebo zákaz určitých typů elektráren.Lidé, kteří nic neví o ekonomii mají názor na výši DPH, silniční daně, daně z příjmů fyzických osob atd. Ti, kdo nic neví o státní správě mají názor na počty úředníků. Je zbytečné uvádět další příklady. Protože již mnoho století je známo, že nikdo nemůže znát vše není problém najít skupinu skládající se z lidí, kteří o některém problému nic neví a přesto mají na něj názor.
Jamese Surowiecký, finanční reportér amerického časopisu New Yorker a autor knihy Moudrost davu (Wisdom of Crowds) upozornil na studie, při nichž bylo zjištěno, že soubor individuálních úsudků příslušníků davu bývá ve svém součtu - za určitých podmínek - daleko přesnější než úsudek jednotlivce. Skupinový úsudek je daleko inteligentnější a přesnější než úsudek jednotlivce, v případech, kdy jde o hodnocení faktů, nikoliv v případech názorů. Dokázaly to četné testy amerických sociologů a psychologů, uspořádané od dvacátých do padesátých let dvacátého století. Jejich výsledky nejsou příliš známé mimo akademické prostředí. Kolektivní moudrost davu funguje jen za určitých podmínek. Zaprvé, každý příslušník davu musí činit svůj úsudek na základě vlastních, nezávislých informací. Zadruhé, skupina nesmí pracovat kolektivně. Každý jednotlivec musí učinit svůj vlastní úsudek a nesmí být ovlivněn lidmi kolem. A zatřetí, musí existovat mechanismus, který dokáže všechny tyto individuální informace sloučit. Problém nastává, pokud jednotlivcův úsudek je ovlivněn lidmi kolem. Často stačí silný jedinec, prosazující zcela nesprávné stanovisko a dav se mění v hloupé stádo, jež jeho nepravdu začne opakovat jako svatou pravdu. Pokusy behaviorálních ekonomů mnohokrát prokázaly, že lidé mají tendenci přizpůsobovat se chování či názoru ostatních i v případech, kdy je omyl naprosto evidentní. Americký psycholog Irvin L. Kamis označuje duch solidarity, týmový duch, pocit my za rušivý faktor tam, kde se má dospět k rozumnému řešení. Normy chování ve skupině a jednotnost myšlení jako falešně pojatá solidárnost vedou k tomu, že jednotlivec mimo skupinu, s odlišným názorem je podezřelý. Čím silnější je vzájemná soudržnost, tím větší je nutkání jednotu předvádět. Kamis uvádí tyto příznaky :
Přílišný optimismus
Podcenění varovných hlasů podložených racionálními argumenty
Neotřesitelná víra ve vlastní věc
Stereotypní podceňování protivníka
morální nátlak vůči jinak smýšlejícím ve skupině
autocenzura potlačující pochybnosti
předstíraná jednomyslnost, kde není předpokládá se vliv cenzorů svědomí
Wisdom of the crowd, crowd sourcing. Jde v podstatě o ověřený teorém v češtině známý jako "více hlav víc ví". Když položíme otázku skupině lidí, kteří individuálně dokážou najít správnou odpověď ve více než 50 procentech, pravděpodobnost správné skupinové odpovědi stoupá s velikostí skupiny až ke stu procent. To je prokázáno i empiricky. Je nutné si dát veliký pozor na množství a kvalitu přesných informací, které má jeden každý ve skupině k dispozici. Jsou-li informace a údaje nepřesné, a tudíž stoupá u jednotlivců pravděpodobnost nesprávného odhadu, pravděpodobnost správné skupinové předpovědi se rychle blíží k nule. Jestliže není v organizaci zabezpečeno rychlé a korektní šíření informací, je velmi nebezpečné podnikat podobné experimenty. Kritikové crowdsourcingu tvrdí, že spíš než o metodu jde jen o statistický trik. Blíže pravdě ale asi je konstatování, že crowdsourcing funguje jen v některých případech. Například tehdy, kdy řešený problém má blízko ke každodenní zkušenosti. Nepochybně jsou oblasti, kde "moudrost davu" nefunguje vůbec - především tam, kde je třeba opravdových expertů. Těžko si lze například představit, že by se pomocí hlasování nebo sázek mohlo dospět třeba ke správné hodnotě elektrické vodivosti určité slitiny.
Norbert Wiener upozornil, že moderní civilizace na všech stranách opouští klasický Leibnitzův obraz světa, ve kterém všechny události jsou určeny předem a jednoznačně podle pravidel průmyslového mechanismu.Moderní výrobní a společenské soustavy by se musely proměnit v chaos bez systému »samočinných« procesů, jejichž nositelem jsou nejrůznější civilizační nástroje ( jako peníze, hodnotové formy, právní a morální normy atd.). Řízení a plánování nemůže tu spočívat v direktivním zásahu do běhu jednotlivých věcí, ale v (mnohem účinnějším) ovládání a využívání těchto regulátorů - v modelování »pravidel hry«, jejichž »samočinný« chod směřuje k vytyčenému cíli. Místo regulace věcí ( a lidí jako věcí ) tu nastupuje operace s regulačními principy. Podle mě je to také jeden z důvodů proč se volá po po oslabení role státu, takzvané občanské společnosti a realizaci dalších požadavků.
Ptáci, ryby, hmyz - dav živočichů. Pohybují se jako jeden organizmus, jako by poslouchali jednoho vůdce. Nikdo je ale nevede. Je jich spousta, přitom jsou jednotka - hejno. Vědci hovoří o inteligenci, tvořené spoluprací tisíců jednotlivců. Řeší přitom spory zda existuje inteligence bez vědomí.Vědci se snaží záhadné chování hejna pochopit. Mohli bychom se od něj učit? Co se na první pohled zdá cizí a nezvyklé, je možná hodně lidské. Modely popisující chování mravenců, ptáků, ryb, virtuálních prvků virtuálního světa atd.jsou dnes oficiálně používány při řízení různých problémů ekonomie. Podle mého názoru je možné, že jsou používány také pro řízení společnosti. Uvedu příklad jednoho modelu.
COIN ( COllective Intelligence ) je framework vyvinutý v NASA pro účely optimalizace celého systému individuálním chováním jednotlivých agentů. COIN je tvořen multiagentním systémem, ve kterém
1. se každý agent učí posilováním,
2. neexistuje téměř žádné či vůbec žádné centrální řízení,
3. a ve kterém je možné porovnat jednotlivé stavy systému v čase pomocí tzv. funkce světového užitku (world utility function).
Společnost je regulována volebním systémem, centrální bankou – množstvím peněz v oběhu, povinnými rezervami, infomacemi, dezinformacemi a dalšími metodami. Co je podle mě důležité je to, že společnost nese znaky umělého života a umělé inteligence. Von Neumann kdysi řekl, že každý dostatečně složitý systém, se od určité složitosti začne sám vyvíjet a reagovat na podněty mimo systém, takovým způsobem, že jeho vývoj směřuje k jeho zachování. Je přitom úplně jedno co tvoří prvky systému. Takový složitý systém je nelineární. Myslím si, že příkladů pro platnost jeho tvrzení můžeme najít hodně. Může to být právní systém, který je tak složitý, že je často nemožné přijmout potřebný zákon, protože tomu brání současné zákony. Může to být politický systém, kde zrušit nepotismus, korupci, podjatost a další negativní jevy je nemožné, protože systém tyto vlastnosti chrání. Může to být kriminalita bílých límečků. Může to být nám vnucená virtuální realita tvořená údajně našimi názory. Když virtuální realitu naruší nevyhovující názor, virtuální realita zasáhne a vytvoří opravenou virtuální realitu.
V dalším textu uvedu jak ovlivňuje výsledky voleb volební systém. Většinový systém deformuje volební výsledky (neodpovídá mínění voličů ve volbách). Například ve volbách do britského parlamentu v roce 2005 získala Labouristická strana absolutní většinu v parlamentu jen s 35 procenty hlasů. Jiný příklad z voleb do parlamentu Spojeného království v roce 2001, výsledky ve Walesu :
strana 1: 48.6% hlasů - 85% mandátů (34 ze 40)
strana 2: 20% hlasů - žádné mandáty
strana 3: 14,3% hlasů - 10% mandátů (4 ze 40)
strana 4: 13,7% hlasů - 5% mandátů (2 ze 40)
Většinový systém dále :
• zvýhodňuje velké strany
• psychologický tlak na voliče (musí hlasovat strategicky, aby nedošlo k propadnutí jeho hlasu)
• gerrymandering – možná manipulace s hranicemi volebních obvodů s cílem zvýhodnit kandidáta.Je problémem tam, kde má zastupitelsvo pravomoc určovat hranice volebních obvodů, to je případ USA kde některé volební obvody připomínají navzájem propletené chobotnice. Příklad: máme 15 voličů rozdělených na 3 volební obvody po 5 voličích, celkově hlasuje 9 pro stranu A a 6 pro stranu B, původně vyhrává strana A ve všech obvodech poměrem 3:2 , má tedy 3 mandáty, po překreslení hranic obvodů vyhrává strana A v jednom obvodu poměrem 5:0, ve zbývajících dvou strana strana B poměrem 3:2
Vícemandátový volební obvod
• velmi zvýhodňuje první nejsilnější stranu, naopak silně znevýhodňuje III. nejsilnější stranu
• umožňuje, aby strana, která nemá absolutní většinu hlasů, obdržela většinu křesel v parlamentu
• jednokolový – tlačí voliče ke strategickému hlasování (aby jeho hlas nepropadl)
• dvoukolový – strategické chování až ve 2. kole – při první volbě může volič střílet zcela naslepo, ve 2. kole pak volí toho nejpřijatelnějšího kandidáta
Modely popisující kolektivní chování hmyzu popisují decentralizované řízení hejna bez vůdce demokraticky zvoleného. Stačí aby se každý řídil podle svého souseda. V případě lidí se sice většinou neřídíme podle svého souseda ke vzniku stádního chování stačí řídit se podle majáků. Majákem může být vůdce a tvůrce veřejného mínění,veřejný strážce morálky, vyhlašované politické cíle, představa kterou o sobě máme, představa, kterou chceme aby o nás ostatní měli.Výsledkem je průměrování. Zprůměrování kultury, umění a dalších oblastí. Přesto se ve školách učí, že méně dokonalou a vyvinutou formu vystřídá dokonalejší a lepší. Není ale žádný důvod předpokládat, že nové, které vystřídá staré je lepší,vyvinutější atd. Dle výzkumů je dnešní hudba proti středověké jednoduchá s menším množstvím motivů a všeho dalšího co k hudbě patří.
K ovlivňování davu podle LeBona patří využívání strachu. Je příznačné, že nejdemokratičtější demokracie v USA je zemí s největšími neurotiky majícími strach ze všeho. Také v tomto státě se každý ekonomický nesmysl spojí se strachem. Například s návratem komunistů, se ztrátou zaměstnání, s finanční ztrátou atd.
Je známo, že : Každý psychotický blud, ať sebeabsurdnější, sebevzdálenější skutečnosti, sebesměšnější, není ničím jiným než jedincovou soukromou filosofií, soukromým náboženstvím, soukromým uměním. Uznanou filozofií, náboženstvím či uměním se po příslušném zpracování racionálními prostředky mohou stát teprve tehdy, jsou - li schopny plnit funkci obrany proti archaickému strachu, funkci hodnoty nejen pro daného jedince, nýbrž pro širší okruh lidí. Rozhoduje vhodná konstelace emocionálního klimatu. Může k ní dojít dávno po tvůrcově smrti. Blázen je potom exhumován a povýšen na prapor bláznů dnešních. Prvek psychotického bludu se objevuje ve všech složkách kultury, podněcuje je a bez něho by nemohly existovat. Od počátku dvacátého století se objevují názory tvrdící, že : Člověk musí být veden svým vědomím, má-li se lidstvo v budoucnosti vyvarovat válečných konfliktů, a to tak, že se bude řídit vše, co může ovlivňovat lidské podvědomí. Kdyby národy vyvinuly mezinárodní vědomí, měly společné idoly, společné ideály, realizovaly spolupráci mezinárodní policie, došly ke společnému porozumění a projevily společnou vůli, bylo by dosaženo globálního vědomí. Zakladatel kybernetiky Von Neumann tvrdil, že dnešní společnost se nedá řídit detailně, ale pomocí všeobecných hesel. Wiener tvrdil, že každý systém od určitého stupně složitosti se začne chovat tak aby nerealizoval všechny stavy, ale jen ty, které slouží k jeho zachování. Také je známo, že člověk má tendenci uskutečňovat svá proroctví.
Už je mi jasné proč máme tak složitý právní systém a další zákony přibývají. Syndrom vyhoření ( projevuje se v oblasti politiky tím, že nemáme zájem řešit problémy, které nám politici dělají ) může být také zapříčiněn nesprávným osobním informačním systémem. Pro život a podnikání platí princip inkompatibility, který formuloval matematik Zadeh : S růstem složitosti systému klesá naše schopnost formulovat přesné a významné soudy o jeho chování, až je dosaženo hranice, za níž jsou přesnost a relevantnost prakticky vzato vzájemně se vylučujícími charakteristikami. Zkrátka česky, složité je to proto abychom nerozuměli tomu co dělají ti nahoře, ti bohatí atd., protože bychom si na to museli platit právníky. K tomu stačí dodat, že jedním ze znaků sekty, to jest organizace, která manipuluje, je to, že ti dole neví co dělají ti nahoře. Samozřejmě ve skutečnosti je to jeden z důvodů.
Ekonomické strany
V Bibli je zařazen příběh o zmatení jazyků. Nesprávné užívání pojmů je i dnes příčinou nedorozumění lidí. Když problém špatně pojmenujeme můžeme se zbavit řady možností jeho řešení. Dnešní politické strany by se správně měly jmenovat ekonomické strany.To z toho důvodu, že se věnují hlavně ekonomickým zájmům, které prosazují pomocí politiky. Někdo může říci, že politické strany dnes bojují za některá politická práva. To je, ale jen jedna z p.r.metod používaných při prosazování ekonomických zájmů využitím politických preferencí potenciálních voličů. Nemám nic proti ekonomickým stranám. Mělo by se to rozlišovat a klidně potom mohou vznikat vedle politických stran také strany ekonomické. Měly by, ale podle mě pro jejich činnost platit přísné podmínky, které by omezovaly jejich vliv na chod společnosti.